پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 آبان 1398 - 09:44

اذعان روزنامه انگلیسی به شکست سیاست‌های ترامپ علیه ایران

وبگاه روزنامه «ایندیپندنت»، در گزارشی به بررسی سیاست‌های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت «کارزار فشار حداکثری ترامپ نتیجه عکس داده و شکست خواهد خورد.»
کد خبر : 4344

پایگاه رهنما :

وبگاه روزنامه «ایندیپندنت»، در گزارشی به بررسی سیاست‌های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت «کارزار فشار حداکثری ترامپ نتیجه عکس داده و شکست خواهد خورد.»

در ابتدای این گزارش ضمن اشاره به خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای ایران، آمده است: «سیاست کارزار فشار حداکثری تا کنون در آوردن ایران به میز مذاکره یا محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای آن در خاورمیانه موفق نبوده است.»

این روزنامه با بیان اینکه ایران توانسته با برخی اقدامات اقتصادی، تاثیر تحریم‌های آمریکا را تا حدودی خنثی کند، نوشت: «از دیدگاه بین‌المللی نیز جهان در موضوع مناقشات هسته‌ای بیشتر با تهران همدردی دارد تا ایالات متحده. زیرا ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و نقض مفاد آن، برای یک سال کاملا به آن توافق پایبند ماند.»

ایندیپندنت به نقل از مدیر «مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه دِنوِر» می‌نویسد که دولت ترامپ آغازکننده اختلافات هسته‌ای با ایران بوده و مسئول اصلی حل نشدن آن نیز است. همچنین دولت ترامپ چندان مقبولیتی در عرصه جهانی ندارد.

این روزنامه در پایان سیاست دولت ترامپ علیه ایران را منزوی‌کننده آمریکا و تضعیف‌کننده اهرم فشار آن در اجرای برجام دانسته و تاکید کرد: «فعلا گزینه‌های ترامپ و دولتش در برابر ایران، در حال تمام شدن است. دیگر چیزی برای تحریم کردن در ایران نمانده است و به جز اقدام نظامی، دیگر فشاری نیست که [به ایران]وارد شود.»

ایران کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام را با توجه به عدم انجام تعهدات کشور‌های اروپایی و غربی پس از خروج یکجانبه آمریکا عنوان کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، کشور‌های اروپایی صرفاً به دادن وعده و وعید اکتفا کرده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مشروع ایران طبق برجام برنداشته‌اند.

این در حالی است که از زمان کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام، مذاکراتی نیز با کشور‌های اروپایی برای عادی سازی کانال‌های اقتصادی و مبادلات تجاری و انرژی ایران انجام شده، اما این مذاکرات تا کنون نتیجه‌ای در برنداشته و برهمین اساس نیز تهران به صورت مرحله‌ای کاهش تعهدات خود را در سه مرحله گذشته اعلام کرده، هرچند تهران همزمان بازگشت به تعهدات پیشین را در صورت انجام تعهدات متقابل کشور‌های اروپایی امکان پذیر دانسته است.

ایران که پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی سه مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان رسماً از آغاز گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در تأسیسات هسته‌ای فردو خبر داد تا بدین ترتیب گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کند.
منبع: الوقت

ارسال نظرات